Zagotovo se vam je že zgodilo, da je do vas prišel sodelavec in vas vprašal: »Čisto sem brez idej. Ti imaš s tem veliko izkušenj. Kaj bi ti naredil v tem primeru?«
Zagotovo se vam je tudi že zgodilo, da ste točno vedeli, kaj bi vi naredili v tem primeru. Začutili ste veliko željo, da bi sodelavcu čim prej pomagali, in hitro začeli deliti svoje izkušnje, svoje nasvete in predlagali svojo – zagotovo pravilno – rešitev.
Pa je to res vedno najboljše?
Pri coachingu je lahko takojšnje odgovarjanje na vprašanje resna napaka. Tudi če niste v vlogi coacha, pa v mnogih vsakodnevnih situacijah (npr. na delovnem mestu) pogosto obstajajo dolgoročno boljše alternative kot je takojšnje, neposredno odgovarjanje na takšno vprašanje. V delovnih organizacijah, v katerih so začeli uporabljati coaching veščine, je tako med drugim 77 % vprašanih poročalo o izboljšanih odnosih z drugimi, 52 % o manj konfliktih, 48 % pa o višji kvaliteti opravljenega dela (Marber, 2007). Za uspešno izpeljan coaching se odločite za komunikacijo s coaching vprašanji.
Igrajte verbalni tenis!
V coachingu je ključnega pomena, da znamo v takšni situaciji odigrati verbalni tenis.
Uspešnost coachinga namreč temelji namreč na prepričanju, da ima oseba vse odgovore že v sebi. Zato naloga coacha ni, da svetuje in podaja rešitve, temveč da le zastavlja učinkovita vprašanja, ki osebi omogočajo uvid in možnost, da sam najde odgovore, ki jih išče.
Zato naslednjič poskusite to: Ko vas bo nekdo prosil za nasvet, ne odgovorite takoj in ne podajte takoj svojega mnenja. S prepričanjem, da je sogovornik tisti, ki ima odgovore že v sebi in bo zmogel sam priti do uvida, z njim odigrajte verbalni tenis in mu »odbijte« nekaj odprtih coaching vprašanj.
Pri tem odgovorov ne pozabite pozorno in aktivno poslušati!
Ampak, kako pa?
Res je, da je takšen odziv veliko lažje opisati kot dejansko izvesti. V trenutku, ko nam je zastavljeno vprašanje, se namreč pogosto težko spomnimo primernega odprtega vprašanja, ki bi ga zastavili nazaj.
Da boste v prihodnje to lažje storili, z vami delimo nekaj primerov vprašanj, ki jih lahko uporabite.
Sodelavec: »Čisto sem brez idej. Ti imaš s tem veliko izkušenj. Kaj bi ti naredil v tem primeru?«
- »Kaj so tvoje možnosti?«
- »Kaj si do zdaj že poskusil?«
- »Kaj še bi lahko poskusil? Kaj še?«
- »Kateremu tvojemu problemu iz preteklosti je trenutna situacija podobna?«
- »Kako si podobno težavo rešil v preteklosti? Kako še?«
- »Katera tvoja znanja in izkušnje bi ti lahko prišla prav pri iskanju idej?«
Zakaj bi to sploh počeli?
S tem, ko boste naslednjič v takšni situaciji uporabili coaching veščino vodenja z vprašanji, boste svojim sodelavcem pomagali, da bodo postali bolj samozavestni in samoučinkoviti.
V kolikor bodo do uvida prišli sami, bodo občutili ponos, poleg tega pa bodo tudi bolj motivirani za udejanjanje rešitve, saj je ta plod njihovega razmisleka.
Takšen pristop ima pomembne dolgoročne učinke, saj bodo vaši sodelavci ravno zaradi večje samozavesti in občutka samoučinkovitosti tudi v prihodnje k izzivom pristopali bolj proaktivno ter bili vztrajnejši pri iskanju rešitev. Za to vam bodo zelo hvaležni.
imate vprašanje?
pišite nam.
Veseli bomo vsakega kontakta in se potrudili, da vam odgovorimo,
vas povabimo na kavo ali čaj in ustvarimo okoliščine za uspešno partnerstvo.
#UporabnaPsihologija
Jan Kovačič, univ. dipl. psih.,
direktor, vodilni svetovovalec in coach
Ljubljana, Slovenija
Mobi: 031-753-802
E-pošta: jan@uporabna-psihologija.si
Naziv: Uporabna psihologija in coaching, poslovno svetovanje, d.o.o.
Davčna številka: SI56114257
Matična številka: 9544160000
TRR odprt pri REVOLUT: LT30 3250 0343 7908 2909
BIC REVOLUT: REVOLT21
V podjetju tesno sodelujemo tudi z drugimi strokovnjaki in strokovnimi združenji:
Društvo psihologov Slovenije in Društvo študentov psihologije Slovenije
Inštitut za integrativno psihoterapijo in društvom Sinta v okviru SKZP
Slovenskim coaching združenjem
Center za psihodiagnostična sredstva, d.o.o. in Taktika plus d.o.o.
Platformo IXLY za e-coaching in e-testiranje.